Inflammationsdämpande mat

2 juli, 2011 § 1 kommentar

Jag har fastnat helt för en ny kost som heter IFD – Inflammation Free Diet.

Nåja, så himla ny är den väl inte, men den har inte riktigt slagit igenom ännu och har nog kommit lite i skymundan av GI och LCHF och allt vad det heter som varit populärt de senaste åren.

Amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) har tillsammans med The University Of Sydney i Australien (Glycemic Index Research Institute) tagit fram ett system för att beräkna livsmedels och näringsämnens påverkan på inflammation i kroppen. Systemet grundar sig på en mängd publicerade studier av olika näringsämnen och deras samband med inflammation. GI-värdet är fortfarande en del av denna beräkning, men man tittar även på:

  • mängd och typ av fettsyror
  • innehåll av vitaminer, mineraler och antioxidanter
  • förekomst av B6, B12 och folinsyra (som sänker inflammationsmarkören homocystein)
  • förekomst av K-vitamin och antiinflammatoriska fytonutrienter

En tabell har tagits fram på liknande sätt som GI-tabellen, där livsmedel med positivt värde stödjer kroppens egna antiinflammatoriska processer. Livsmedel med negativt värde kan bidra till inflammation, speciell om det äts i stora mängder. Ju högre siffra desto starkare effekt. Rekommendationen är dock inte att enbart äta livsmedel med positivt värde, utan att söka en balans där summan över dagen blir positiv.

IFD tabellen kommer att läggas upp på denna blogg.

Grundaren till systemet heter Monica Reinagel och skrev 2006 boken The Inflammation Free Diet Plan, där tillvägagångssätt för beräkningar samt underliggande studier beskrivs utförligt:

Även Sanna Ehdin, fil. dr och immunolog, har skrivit en bok om detta:

Såhär bl a skriver Sanna Ehdin:
”I korthet förespråkar IFD-systemet mat som är rik på vitaminer, fytonutrienter och enkelomättat fett samt innehåller små mängder socker och fleromättade fetter. Tonvikten ligger på magert protein, frukt och grönsaker, fisk från kalla vatten och fullkorn, medan raffinerad, processad mat, transfetter och tomma kalorier bör uteslutas.”

Läs mer om Sanna Ehdin på www.ehdin.com

Sannas bok innehåller en stor mängd recept som är väldigt användbara. Eftersom jag inte äter bl a mjölk och de flesta spannmål så kombinerar jag dock IFD med de kostråd jag fått från Pernilla Carrier:
2011-06-22 Pernillas rekommendationer till mig

Mer och mer forskning pekar på att just inflammation ligger till grund för en stor mängd sjukdomar, alltifrån Alzheimers, MS, diabetes och cancer till att det i hög grad påverkar vårt åldrande.

Läs mer om detta här:
Inflammation: Roten till alla sjukdomar?

Relaterade inlägg:
Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomsutveckling

Annonser

Taggad: , ,

§ Ett svar till Inflammationsdämpande mat

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vad är detta?

Du läser för närvarande Inflammationsdämpande matTillbaka till mitt liv.

Meta

%d bloggare gillar detta: