IFD-Tabell: Frukt & Bär (uppdaterad 2012-04-30)

30 april, 2012 § 8 kommentarer

Livsmedel med negativt värde bidrar till inflammation, speciellt om de äts i stora mängder. Livsmedel med positivt värde stödjer kroppens egna antiinflammatoriska processer. Ju högre siffra desto starkare effekt. Rekommendationen är dock inte att enbart äta livsmedel med positivt värde, utan att söka en balans där summan över dagen blir positiv. Observera att mängden spelar roll.

Frukt & Bär positivt värde

LIVSMEDEL NOTERING TYPISK PORTION ENHET IFD-VÄRDE
Citron Utan skal 1 st 21
Grapefrukt, blod 0,5 st 1
Guava 1 st 35
Hallon 1,2 dl 5
Jordgubbar, medelstorlek 10 st 22
Kumquat Med skal 1 st 4
Körsbär, Acerola 10 st 340
Lime Utan skal 1 st 10
Melon, Cantaloupe 2,4 dl 21
Mullbär 10 st 0
Rabarb Färsk, tärnad 1,2 dl 9
Rabarb Fryst, tärnad 1,2 dl 8
Tamarind 1 st 0

Frukt & Bär negativt värde

LIVSMEDEL NOTERING TYPISK PORTION ENHET IFD-VÄRDE
Ananas Färsk, tärnad 1,2 dl -19
Ananas, i vatten Konserv, med spad 1,2 dl -54
Apelsin, stor 1 st -19
Aprikos Färsk 1 st -7
Aprikoshalvor Torkade 2 st -8
Aprikoshalvor, i sockerlag Konserv 2 st -60
Banan, medelstorlek 1 st -118
Blåbär 1,2 dl -11
Dadel Torkad 1 st -26
Fikon Torkad 1 st -27
Fruktcocktail, i vatten Konserv 1,2 dl -43
Grapefrukt 0,5 st -1
Katrinplommon Torkade 1 st -12
Kiwi 1 st -14
Körsbär, söta 10 st -16
Mango 1 st -106
Melon, Vatten Tärnad 2,4 dl -62
Papaya Tärnad 1,2 dl -3
Persika, i juice Konserv, med spad 1,2 dl -45
Persika, i sockerlag Konserv, med spad 1,2 dl -78
Persika, stor 1 st -54
Plommon 1 st -25
Päron, i juice Konserv 0,5 st -36
Päron, medelstorlek 1 st -74
Russin Liten ask 1 st -67
Vindruvor, röda eller gröna Utan kärnor 15 st -57
Vindruvor, röda eller gröna Med kärnor 15 st -61
Äppelringar Torkade 4 st -40
Äpple, medelstorlek Färskt 1 st -62

Källa: The Inflammation Free Diet Plan, Monica Reinagel, 2006

Jag har en sida där jag löpande kommer att uppdatera en tabell med olika livsmedels IFD-värden. Den hittar du här:
IFD-Tabell

Annonser

Taggad: , , , ,

§ 8 svar till IFD-Tabell: Frukt & Bär (uppdaterad 2012-04-30)

  • Erik Ekholm skriver:

    Hej,
    intressant, har inte hört om detta förut. Men eftersom jag varit stel och haft ont i en handled sedan augusti, så kanske det är värt att prova.

    Hur ska man räkna surkörsbär (skuggmorell)? Jag har ett träd och får mycket vissa år. De är sura, men går bra att äta när de är mogna. Mörkrött kött och saft, mycket antioxidanter, antar jag.

    Sötkörsbär (bigarråer, fågelbär) är en annan art med gult kött så inte så konstigt att de inte får samma poäng.

    Undrar också hur det är med björnbär. Bra för att de är släkt med hallon och kraftigt färgade? Fast blåbär är också kraftigt färgade och de är tydligen inte bra…

    • Jenny von Gerber skriver:

      Hej Erik!
      Kul att du uppskattar bloggen. Surkörsbär har ett svagt negativt ifd-värde (-9) pga fruktsokret. Men observera att det inte betyder att det är ett dåligt livsmedel! Tanken med ifd är heller inte att undvika alla livsmedel med negativt ifd-värde utan tanken är att kunna balansera kosten. Värden mellan 50 och -50 räknas ha ganska låg påverkan så länge man balanserar upp det med livsmedel med positiva värden. Detta gäller således även blåbär och många andra bär. Björnbär dock ligger på ett svagt positivt värde (6). Alla röda och blåa bär är fullproppade med nyttiga antioxidanter så det vore ju dumt att missa 🙂
      Mvh Jenny

  • Erik E. skriver:

    Hej, Jenny! Tack för svar med uppgifter om bären jag undrade över. Har försökt googla efter tabeller med fler IFD-värden, men din blogg verkar vara den bästa källan jag hittat online.

    Jag funderade på om ditt minskade bloggande betydde att du mådde bra och det fick jag svar på i ditt nyårsinlägg som jag precis läste. Grattis!

    Hittills har jag inte gjort så mycket mer än att sluta köpa hem bananer. Men när julgodiset är uppätet så ska jag prova en mer strikt diet efter dina rekommendationer. Hur lång tid tror du det tar innan man märker om det gör skillnad?

    Vad gäller gluten så har jag aldrig haft problem med ”uppblåst” mage eller så. Tror du att gluten även kan orsaka led- och muskelvärk?

    • Jenny von Gerber skriver:

      Hej Erik! Jag hoppas få tid snart att fylla på tabellerna ytterligare :). Jag tror att det kan vara individuellt hur lång tid det tar innan man märker skillnad. Jag tror att man ska ställa sig in på en eller några månader, kanske mer, men det kan även gå ganska snabbt. För mig tog det bara någon vecka innan jag märkte ganska stor skillnad. Jag började ta bort all mjölk. ALL mjölk, dvs lusläste innehållsförteckningarna efter alla möjliga mjölkämnen som finns överallt. På mjölkfri.com finns en bra lista att utgå ifrån: http://www.mjolkfri.com/vaga-bjuda-mjolkfritt/7/mjolklistan/. Det viktiga tror jag är att när man testar någonting, så ska man göra det så noggrannt man kan. Sen behöver man inte förändra hela sin kost på en gång utan ta en sak i taget, annars kanske risken är man tycker att det blir för jobbigt. Lycka till och hör gärna av dig om du har frågor om hur jag gjort. Jag ska försöka svara snabbare i fortsättningen ;). Varma hälsningar Jenny

  • Erik E. skriver:

    Hej igen, kom att tänka på en sak. Siffran -9 för surkörsbär, är det per styck? För i så fall blir det ju snabbt ganska mycket. Om man jäser det till vin, som jag gjort ibland, så förbrukas ju mycket av sockret. Då borde det bli nyttigare ur inflammatorisk synvinkel?

    Samma fråga för björnbär.

  • Erik E. skriver:

    Hej Jenny och tack för svar.

    Att avstå allt som innehåller mjölkprotein ställer verkligen krav på att lägga om kosten. Smör, grädde, ost, gräddfil – mjölk finns i så många av de rätter jag är van att laga.

    Hittills har jag bara gjort justeringar utifrån plus och minus i tabellerna. Men så är också förbättringarna i värken så små att de är knappt märkbara. Så jag är motiverad att bli mer radikal. Men jag måste planera för vad jag ska äta istället, så jag inte ”åker dit” för att det inte finns något hemma.

    Jag skrev ett mejl till din mejladress som är kopplad till bloggen. Vet inte om du såg det? Det var om en artikel i Metro om IFD. Kan fota den och skicka om du är intresserad.

    Mvh, Erik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Vad är detta?

Du läser för närvarande IFD-Tabell: Frukt & Bär (uppdaterad 2012-04-30)Tillbaka till mitt liv.

Meta

%d bloggare gillar detta: