IFD Tabell

IFD står för Inflammation Free Diet

Livsmedel med negativt värde bidrar till inflammation, speciellt om de äts i stora mängder. Livsmedel med positivt värde stödjer kroppens egna antiinflammatoriska processer. Ju högre siffra desto starkare effekt. Rekommendationen är dock inte att enbart äta livsmedel med positivt värde, utan att söka en balans där summan över dagen blir positiv. Observera att mängden spelar roll.

Denna tabell kommer att uppdateras allteftersom så återvänd hit ifall det är något livsmedel du saknar i tabellen så kanske jag har lagt till det.

För mer information om vad IFD är läs här: Inflammationsdämpande mat

Källa: The Inflammation Free Diet Plan, Monica Reinagel, 2006

Örter & Kryddor

IFD-Tabell: Örter & Kryddor (uppdaterad 2012-04-29)

Fetter & Oljor

IFD-Tabell: Fetter & Oljor (uppdaterad 2012-04-29)

Nötter & Frön

IFD-Tabell: Nötter & Frön (uppdaterad 2012-04-30)

Frukt & Bär

IFD-Tabell: Frukt & Bär (uppdaterad 2012-04-30)

Grönsaker

IFD-Tabell: Grönsaker (uppdaterad 2012-04-22)

§ 21 svar till IFD Tabell

  • Anna skriver:

    Hej!

    Jättefin och intressant sida!

    Vet du vad quinoa och boveteflingor har för värde?

    Anna

    • Jenny von Gerber skriver:

      Hej Anna!

      Enligt boken The Inflammation Free Diet Plan så har bovete IFD-värde -73 för 1,2 dl (något förvånande).

      Quinoa hittade jag inte i boken, men på hemsidan för IFD – http://nutritiondata.self.com så har quinoa värdet -377 för 2,4 dl (!). På samma sida har bovete värdet -448 för 2,4 dl. Både värdena avser ej tillagade livsmedel. Har ej hittat värden för tillagade produkter tyvärr så jag vet inte om det förändrar IFD-värdet…

      Mvh Jenny

  • Christina skriver:

    Tusen TACK!

  • Christina skriver:

    Mànga spannmàl är inflammerande, tyvärr…

  • Christina skriver:

    PS kommer du att lägga upp värden för rent kött, fisk, fàgel?

  • Therese skriver:

    Hej är denna blogg fortfarande aktuell?
    Tycker detta med ifd mat verkar mycket intressant har precis som du Jenny AS.
    mvh
    Therese

  • casandra. skriver:

    Intressant. Fick någon ledsjukdom i våras, så har inte hunnit sätta mig in i det så speciellt mycket. Men jag har själv faktiskt märkt av att jag mår bätte/sämre av vissa livsmedel. Till en början slutade jag omedvetet äta vissa saker, och blev mycket mer sugen på andra. Det var min mamma som, när jag berättade det, sa att det kanske hade något samband med det. Att kroppen automatiskt suktade efter livsmedel som var snällare mot lederna. Så nu har jag börjat intressera mig för kosten på ett annat sätt.

    Såg längre upp i kommentarerna att spannmål ofta är inflammerande, så jag undrar hur det ligger till med havregryn? fiberhavregryn närmare bestämt.

    Glad att jag hittade hit!

    • Jenny von Gerber skriver:

      Hej!
      Spannmål är helt riktigt inflammerande. Havregryn är dock väldigt snällt mot våra magar och det bästa man kan välja av de spannmål vi har. Vill man ersätta mjölkprodukter med något ska man välja havrebaserade produkter. Jag skulle dock akta mig för fiberhavregryn eftersom de fibrer som tillsätts ofta är vetekli och vete är på många sätt den värsta spannmålssorten och något jag undviker helt eftersom det är väldigt irriterande för tarmsystemet. Rent rågbröd äter jag dock nästan dagligen (läser innehållsförtekningarna noga).
      Kul att du gillar bloggen! Ska försöka återuppta bloggandet lite igen.
      Mvh Jenny

  • Sybille Rohde skriver:

    Tack Jenny för detta gedigna arbete som du har gjort och som vi alla får
    ta del av. Räddningen är på väg !!! Och jag har fått någon att kommu-
    nicera med ang. kosten. Kan året börja bättre ? TACK Sybille

    • Jenny von Gerber skriver:

      Tack! Det är så roligt att höra att någon får inspiration :). Och jag önskar att jag hade mer tid att skriva mer – och det kommer under våren. Jag ska definitivt bli bättre på att hålla koll på kommentarerna och svara snabbare. Lycka till och hör gärna av dig om du har frågor, eller om du har något bra tips! Kramar Jenny

  • Caroline Appelvik skriver:

    Hej igen Jenny 🙂

    Vad intressant det är att läsa din sida.

    Vet du hur värderna ser ut för syrade grönsaker som tex surkål, rödkål? Senap o umboshipasta?

    Med vänlig hälsning,
    Caroline

  • Kerstin Thuresson skriver:

    Hej!
    Längesedan du uppdaterade, men tack ändå!!
    Jag har en hysteriskt svår Restless legs eller Willis-Ekboms sjukdom, jag har även Mb Crohn och är stomiopererad sen 1979. Har från och till ledinflammationer och har nu bestämt mig för att övergå till IFD.
    Blev glad över dina recept, så tack än en gång och hoppas att du har det gott!

  • anni skriver:

    Hej. jag hittade just din sida när jag sökte på IFD mat. Jag har precis bestämt mig för att jag behöver äta annorlunda och jag får känslan av att det här är en vettig kost att hålla sig till. De värden som du presenterar är tagna ur ngn tabell…? finns det vetenskapliga kopplingar till de här värdena?
    Sedan såg jag inte om Havregryn el havre var med i tabellerna har du några värden på det?
    För övrigt tycker jag att du har gjort ett mycket fint jobb med den här sidan.
    Tack!

  • Susanne skriver:

    Wow!
    Jag har Sanna Ehdins Matbok. Men din lista gav mig ännu mer info.
    Tusen tack!

  • Maria skriver:

    Hej, jag har sökt och får olika intryck om vad som är okej att äta men det du skriver om att man inte ska utesluta alla negativa helt gör det ju hela så solklart nu. Det tjatas ju om varierad kost och det kommer olika rön om att vi äter för lite omega 3 och sen omega 6 så det bästa är väl måtta förutom vete som du skrev. Jag är mycket förvånad över majs dock om jag ska vara ärlig, och grön paprika. Trodde att grönt borde trumfa gult men det verkar inte alltid vara styrt efter färgen. Jag tycker att de borde ge ut den här informationen på sjukhusen, jag var inne på reumatologen i en månad och de sa inte ett ord om kosten. Jag kommer mest troligt få diagnosen Sjögrens och ska göra allt jag kan för att slippa cancer och pacemaker, jag är ju bara 31 och har tre barn för bövelen! Jag har ätit ekologiskt i några år iaf och nu och röker inte, dricker inte men jag borde röra på mig mer. Vid Sjögrens är man lika trött och mörbultad som om man hade blivit påkörd, om man trotsar sin trötthet så känner man sig dessutom helt bakis dagen efter med världens huvudvärk. Men nu med bara några dagar av rätt kost får jag inte huvudvärk peppar peppar ta i trä, jag är inte alls lika trött och jag har inte behövt stanna bilen för att jag ser dåligt eller håller på somna. Och om det håller i sig så borde hela världen få veta om den här kosten! Jättefin blogg, tack och tusen tack!

    • Jenny Rössberg skriver:

      Hej Maria! Några nämnvärda kostråd kommer du troligtvis inte få av någon läkare. Jag är inte så insatt i Sjögrens, men jag beundrar ditt engagemang och målmedvetenhet. Jag önskar dig all lycka till! Hör gärna av dig om hur det går, det finns många som är intresserade :). Många kramar Jenny

  • Patrik skriver:

    Jag har hört att kokosolja och smör skall vara antiinflammatoriska men enligt denna listan har de negativa värden?

  • André skriver:

    Denna listan är jätteaktuell och enbart Omega3, kalcium och D Vitamin tillskott skulle hjälpa många som bland annat utesluter Mjölk &Laktos, kul att läsa att allt gått så bra och för att Du delar med dig av dina erfarenheter.
    Vätskebrist och kaffe triggar slembildning när jag fört symtom & matdagbok. Sockret indikerar på trötthet och möjlig slembildning också. Min ”Akilles” är att när man mår bra så glömmer man sig lite och börjar med kaffet igen vilket inte är någon höjdare med magmunsbråck. Reducering av laktos och spannmål verkar endast gynna hälsan.

    Kram André

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: