Kostråd

När man ska göra en större kostomläggning är det allra viktigaste att man gör det steg för steg i en takt som man orkar med och känner sig bekväm med. Då kommer man att orka fortsätta. I början känns det alltid roligt och inspirerande, speciellt om man får snabba resultat, men det kommer perioder då det tar emot och man tycker att det känns besvärligt. Då är det bra om man inte försökt genomföra för stora förändringar på en gång.

Ju mer jag läser om hälsosam kost desto mer vill jag göra. Men jag tvingar mig själv att ta det steg för steg, och jag vet att jag är på väg åt rätt håll. Jag rekommenderar att skriva ner det man bestämmer sig för, då är det lätt att veta vad som gäller.

Livsmedel jag helt utesluter

  • Mjölk
  • Mjölkprotein
  • Vete
  • Vetekli
  • Vetestärkelse
  • Veteprotein
  • CousCous
  • Bulgur
  • Dinkel
  • Graham
  • Kamutvete
  • Korn
  • Griskött
  • Pommes Frites
  • Potatis
  • Palsternacka
  • Majs

Dessa livsmedel hanterar jag som en allergiker. Jag läser innehållsförteckningar och letar efter ämnen från mjölk, vete och gris. Komjölksprodukter stör tarmarna och pH-värdet, sänker immunförsvaret och är inflammations- och slembildande. Vete stör tarmarna, samt ibland även tymus och sköldkörtel och sänker därmed immunförsvaret och energin generellt i kroppen. Vete ger försurning, inflammationer och eventuellt till sjukdom i kroppen på sikt. Kött, men framförallt griskött, är väldigt syrabildande. Syra är ett gift för våra celler och ökar bildningen av fria radikaler, något som spelar en mycket stor roll vid nedbrytning och åldersförändringar av våra organ.

Livsmedel jag undviker så långt det går

  • Banan (Vanlig allergen)
  • Apelsin (Vanlig allergen)
  • Röda linser (Vanlig allergen)
  • Rött kött
  • Margarin
  • Lättmargarin
  • Jordnötter
  • Cashewnötter
  • Hasselnötter
  • Socker (Använd Stevia eller Agavesirap istället)
  • Tillsatser
  • Kemikalier
  • Transfetter
  • Härdade fetter

Dessa livsmedel undviker jag så långt det bara går och det går ju oftast bra så länge man själv har kontroll över råvarorna. Jag läser innehållsförteckningar, men jag rabblar inte upp alla dessa om jag t ex äter ute på restaurang. Jag väljer dock bort dem om jag ser dem i rätter på menyn och jag försöker att välja rätter med så rena råvaror som möjligt.

Livsmedel som är ok ibland

  • Ägg (Äter till helgfrukost och använder i bakning ibland)
  • Ekologiskt smör (Använder ibland i matlagning och bakning)
  • Råg (Så grovt som möjligt)
  • Havre (Ren havre t ex från Semper)
  • Valnötter
  • Pistagenötter
  • Paranötter
  • Macademianötter
  • Skållad mandel
  • Ekologiskt nötkött (Gärna naturbeteskött)

Jag har frågat Pernilla Carrier varför just ekologisk smör är ok att äta – det är ju i allra högsta grad en mjölkprodukt. Svaret var helt enkelt att hon har testat det på så många människor och sett att det verkar fungera. Hon vet inte riktigt varför. Och just nu räcker det svaret för mig. Hennes kostråd har fungerat så bra såhär långt, så om hon säger att det är ok – så är det ok 🙂

Livsmedel jag äter mycket och gärna av

Vatten 2,5 – 3 liter/dag
Källvatten på flaska eller renat kranvatten. Undvik vanligt kranvatten som kan innehålla rester från läkemedel, bekämpningsmedel, kemikalier, tungmetaller och klor samt föroreningar från gamla vattenrör. Många av dessa ämnen är östrogenliknande och påverkar balansen i kroppen.

  • Amarant
  • Bovete
  • Hirs
  • Quinoa
  • Råris
  • Sötpotatis
  • Avokado
  • Bladgrönt
  • Broccoli
  • Bär
  • Fröer
  • Gröna grönsaker
  • Gul lök
  • Gurka
  • Ingefära
  • Kikärtor
  • Svarta bönor
  • Vita bönor
  • Örter
  • Avokadoolja
  • Mandelolja
  • Linfröolja
  • Olivolja kallpressad
  • Rapsolja, kallpressad
  • Skaldjur
  • Fisk
  • Kyckling

Välj så mycket ekologiska och naturliga råvaror som möjligt.

Livsmedel jag uppmärksam på just nu

Animaliskt protein och kolhydrater

För att främja matsmältningen bör man inte äta animaliska proteiner såsom fisk, fågel och kött samtidigt som man äter kolhydrater som ris, pasta och potatis. Till animaliska proteiner bör man istället äta t ex bovete, quinoa och grönsaker. Detta råd kommer jag att ta till mig så småningom men det får vänta lite just nu.

Historik

Här finns länkar till de tidigare steg jag tagit:
2011-08-10 Min nya kost Fas 2
2011-06-23 Min nya kost Fas 1
2011-06-18 Spannmålsfri
2011-06-07 Mjölkfri
2011-05-09 Laktosfri

Observera att jag varken är läkare eller kost- och näringsrådgivare. Detta är en beskrivning av de kostråd som jag själv följer för att må bättre med min reumatism. Dessa kostråd kommer i huvudsak från kinesiolog och näringsrådgivare Pernilla Carrier på CarrierCarrier i Stockholm och jag kommer allteftersom kombinera dem med råden kring IFD (Inflammation Free Diet).

Annonser

§ 12 svar till Kostråd

  • Mia skriver:

    Hej!
    Snubblade över din blogg av en slump och blev fast! Är själv inne på att ändra min kost för att se ifall hälsan skulle bli bättre. Mår i nuläget inte särskilt bra, höga inflammationsvärden (trots medicinering med enbrel, mina värden har inte varit så här dåliga sen jag insjuknade för 3 år sen med riktigt svåra ledinflamatioer) men som tur är håller lederna sig lugna, lite känningar och stelhet vid vissa- har spondylartrit. Har precis som du hade också ordentliga magproblem som spökat i över ett år nu där läkarna inte hittat något, trots B12 brist och stor viktnedgång (vägde 47 kg i somras och fick göda upp mig med energidrycker. Testat att utesluta mjölk men detta hjälpte inte magen (trodde detta var boven då jag föddes med mjölkproteinsallergi som läkarna säger att jag växt ifrån trots lite förhöjda värden) dock tycker jag att ledinflammationerna blivit sämre sen jag börjat med dem igen, stelheten i käkleden och ena armbågen har kommit tillbaka. har efter tips av min faste börjat med LCHF och märker att magen blivit lugnare men börjar bli allt mer övertygad om att mjölken (ännu mer efter att ha läst i din blogg, då vi verkar ha väldigt likartad problematik), trots att magen inte blev bättre också är en bov i dramat. Upptäckte nu i somras nämligen att jag inte behövde några pollenmediciner när jag åt en mjölkfri diet. Så funderar därför på att uteslut mjölk med, dock kanske akupunkturen som jag gick på då en viss inverkan. tror dock att det blir väldigt enformigt med tanke på att jag på senaste tiden fått svårt att smälta frukt (magen känns uppblåst/sur) och undrar hur du hade det när magen krånglade/var på bättringsvägen? Hur funkade frukt för dig i takt med dina kostförändringar ? är också lite nyfiken på att ta kontakt med carriercarrier och undrar därför lite om de tester du tagit. kostnad, tillförlitlighet m.m? sen skulle jag också vilja höra hur din resa i sjukvården varit? själv är jag väldigt missnöjd då jag gång på gång möts med skeptis från sjukvården när jag uppgett att jag inte mår bra och känner att det är något fel i min kropp, att jag tror att det finns ett orsakssamband till alla mina besvär, vilket är många! Är 24 år och lider av spondylartrit, astma, IBS (eller ev chrons, under utredning), astma, oförklaringa vätskande eksem/blåsor i ansikte när jag slutar på p-piller(- 5 hudläkare har ej kunnat ge en ordentlig diagnos),atopiska eksem på kroppen, menstrautionsrubbningar, astma, allergier mot födoämnen, pollen och djur. samt återkommande depressioner. Läkarna har nästan himlat med ögonen när jag frågat om kost och dylikt. Försökt hitta någon slags mail till dig här på din blogg men inte hittat, vore nämligen toppen att kunna få dela sina erfarenheter/tips med någon som har likartade problem. Ett tips till dig från mig är även att kolla upp basallergi, där många reumatiker och ulceros kolit blivit helt friska genom att utesluta dessa ämnen, påminner mkt om den diet du följer. Kolla gärna denna länk:
    http://ulcerativecolitishealing.wordpress.com/2011/06/02/att-bli-frisk-fran-ulceros-kolit/

    Hälsningar
    Mia

    • Jenny von Gerber skriver:

      Hej Mia!

      Jag är hemskt ledsen att jag inte haft möjlighet att svara på din kommentar förrän nu. Jag gick upp i detta väldigt intensivt och det höll inte riktigt i längden (tidsmässigt). Men det var nog nödvändigt i mitt liv just då och jag lärde mig mycket under förra året. Nu har jag landat lite i min egen sjukdomshantering och i mitt informationssökande och jag hoppas kunna driva denna blogg vidare på en mer hanterbar nivå nu.

      Jag blir verkligen gripen när jag läser din berättelse och jag undrar mycket hur det har gått för dig. Jag förstår verkligen att du kämpar. Mycket av det du beskriver känner jag igen, och en del saker har jag haft turen att slippa såsom t ex astma, pollenallergi och riktiga depressioner.

      Jag får jättemånga frågor när jag läser vad du skriver. När du provat utesluta mjölk har du då tagit bort all synlig mjölk eller har du även läst innehållsförteckningar och lärt dig vilka ämnen du ska undvika? Jag gissar att du har det eftersom du även haft andra födoämnesallergier och du är förmodligen van att vara lite ”detektiv”. Om du tidigare haft mjölkproteinallergi är det nog bara ännu en orsak till att du förmodligen ska undvika detta alltid. Precis som du beskriver, så är det lederna jag känner av väldigt tydligt när jag äter något med mjölk i.

      Vad gäller magen, så är det för mig i första hand veteprotein som är boven. Vete är enligt forskningen väldigt irriterade för hela tarmsystemet. Det kan vara så att man ska utesluta alla spannmål, men vete är det i särklass värsta. Jag har en vän som har Chrons, och hans läkare har rådgivit honom (som privatperson, han får inte ge dessa råd som läkare av någon anledning) att helt utesluta veteprotein för alltid. Han kunde sluta med humira några veckor efter en liknande kostomläggning som jag gjort. Om det är Chrons el dyl du har så kan det vara grundorsaken (eller en av dem) till flera av dina symptom. Har du haft iriter? (regnbågshinneinflammation)

      Mjölk å sin sida är väldigt inflammationsfrämjande, vilket kan förklara att vi känner en påverkan på lederna.

      Jag har inte ätit speciellt mycket frukt under denna tid, någon enstaka ibland. Däremot desto mer bär, vilket har gått bra. Jag (rättare sagt min kära man) gör varje morgon en drink i mixern gjord på lika delar ProViva jordgubb, Juice (valfri) och frysta hallon. Lite lime i är både gott och bra. Funkar jättebra för mig. ProViva innehåller havre, men det verkar gå bra.

      Vad gäller min kontakt med sjukvården, så har jag nog tur för jag har till att börja med en familjeläkare som envisst remitterat mig till specialistläkare inom reumatologin. Väl där däremot, så är det inte lätt att prata om så mycket annat än medicinering med tunga läkemedel. Min reumatolog säger att hon inte kan råda mig vad gäller kosten pga att det saknas forskning. Jag får inte riktigt grepp om detta eftersom jag på egen hand hittar forskning.

      Jag har lagt upp en mailadress jenny.gerber@hotmail.com på min profil på WordPress. Jag provar att maila dig.

      Vänliga hälsningar
      Jenny

  • Louise skriver:

    Oönskad undervikt efter kostomläggningen

    Hej Jenny, (och andra som läser denna intressanta blogg). Jag har också lagt om kosten, på liknande sätt som du gjort Jenny. Jag har dock gått via en äldre form av traditionell kinesisk medicin, men den sammanfaller nog delvis med kinesiologi som du provar. Jag har också märkt en förbättring av mitt hälsotillstånd, och har nu lagt undan antibiotikapreparaten, hormontabletterna och smärtstillande i en byrålåda. Men, jag har råkat ut för en ”biverkning” av kostomläggningen som verkar svår att rå på.

    Jag som redan var smal har gått ner mycket i vikt och har under en lång period vägt för lite. Känner mig skör och mager och den ökade energin som kostomläggningen givit försvinner snabbt när jag känner mig trött/utmattad på grund av en för liten reserv att ta av vid längre fysisk ansträngning, förkylningar etc. Blev remitterad till en dietist inom vanliga sjukvården, och hon fastslog att jag äter så som alla borde äta efter kostomläggningen; nyttiga fetter, undviker socker, flera mål lagad mat per dag, inget kaffe/svart te, etc. Rådet jag fick var att äta mindre fullkornsprodukter, mer smörgåsar, mejerivaror för att tillgodose kalciumbehovet … Ja, det som man brukar få höra och som strider mot t ex IFD.

    Hm, hur löser man detta? Jag kan inte gå tillbaka till det som jag uteslutit, känner av gamla symptom när provat vissa livsmedel som vete och mejerivaror. Kan man gå upp i vikt på livsmedel som ingår i IFD? Jag har inte lyckats och är mycket intresserad av att höra om du Jenny eller någon annan också har fått undervikt, och lyckats bota det, i samband med IFD.

    Vänliga hälsningar,
    Louise

    • Jenny von Gerber skriver:

      Hej Louise!

      Vad kul att du tycker att min blogg är intressant, och ännu mer kul att du blivit hjälpt av din kostomläggning 🙂

      Jag känner faktiskt igen problematiken. Jag gick också ned i vikt ganska så snabbt när jag uteslöt mjölk och samtliga spannmål. I början tog jag ju bort alla livsmedel som innehöll detta (förutom ProViva som innehåller havre) och jag hade inte heller jättemånga kilo att ta av från början. Först tyckte jag väl att viktnedgången var ganska trivsam, det var ju vår och sommar :). Men när det fortsätter nedåt så är det inte lika roande längre.

      Det första misstaget jag tror att jag gjorde var att jag åt ungefär samma mängd mat som innan kostomläggningen. Alltså samma storlek på portionerna. Men utesluter man mjölk- och spannmålsprodukter och går över på en mer grönsaksbaserad kost så behöver man öka på storleken på portionerna avsevärt, plus att man behöver använda t ex olivolja i större utsträckning än man är van vid.

      Men. Jag kom inte riktigt tillrätta med detta, så vad jag har gjort under hösten och vintern är att jag har kompletterat mer med potatis, vetefri pasta och ris (helst råris). Semper och Schär har goda pastasorter som inte innehåller veteprotein (glutenfria produkter kan fortfarande innehålla veteprotein så man får läsa innehållsförteckningarna). Detta har stoppat viktminskningen och jag har gått upp några kilo igen. Jag äter fisk, skaldjur och kyckling (väldigt sparsamt med nötkött och när jag äter det köper jag ekologiskt naturbeteskött), mycket grönsaker och sallad förstås och jag använder mycket av IFD-kryddorna vitlök, lök, ingefära, chili, lime och örter samt olivolja.

      Jag äter även rent rågbröd, vilket kan vara svårt att hitta i många butiker. Pågen har ett som helt enkelt heter Rågbröd. ICA Eco har även ett knäckebröd som bara innehåller råg.

      Jag har nog egentligen ätit lite för mycket av potatis, pasta och ris ett tag. Även om jag inte haft någon värk, så känner jag att kroppen mår bättre av en mindre mängd av dessa livsmedel. Men under vintern behöver man ju ännu mer energi känns det som, så jag har lite prioriterat att hålla vikten nu.

      Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag inte har landat i denna problematik ännu. Jag har visserligen hittat ett sätt att gå upp i vikt utan mjölk, vete och fläsk, men jag kommer under våren att jobba mer med att hitta en balans och vilka livsmedel som jag mår bäst av att komplettera med. Eller om det finns andra sätt. Så det ämnet kommer nog att återkomma här på bloggen.

      Tack för att du skrev och berätta gärna mer om hur du äter och vilken typ av kinesisk medicin du blivit hjälpt av, det låter jätteintressant!

      Varma hälsningar och lycka till
      Jenny

  • Louise skriver:

    Jenny, tack för ditt svar! Frågan om hur man går upp i vikt har blivit högaktuell nu efter att jag haft influensa och tappade både aptiten och kilo under den. Har också kämpat med ris och rågbröd, som du, men gav inte så mycket mer på vågen. Men jag ska definitivt börja breda ekologiskt smör på smörgåsen nu efter att ha läst din blogg! Hoppas det gör susen! Det du säger om större portioner har jag inte tänkt på, men jag har nog inte ökat portionernas storlek. Dags att göra det.

    Dietisten sa att man gott kan äta efterrätter till mellanmål när man väger för lite. Har försökt komma på lite alternativ anpassade till mig. Jag har bl a börjat med knäckebröd med hemkokt äppelmos och mandelpasta på (blir lite som en kall äppelkaka), ibland gör jag äppelkaka snabbt genom att förvärma äppelskivor i en form, sedan strö över hackad mandel, valnötter, hasselnötter, rågflingor, rapsolja, lite honung, kardemumma och/eller kanel, och in i ugnen en stund till. Man kan även rosta en müsli i ugnen på hackad mandel, nötter, rågflingor och sesamolja eller rapsolja. Nu testar jag osötad nyponsoppa och tänkte komma på/hitta ett recept på mandelskorpor att ha till som inte är fulla med socker och vetemjöl. Behöver komma på fler goda energirika mellanmål …

    Apropå kött, så kan man underlätta matsmältningen genom att efter att ha stekt en yta på köttbitar koka köttet en god stund med ett par bitar färsk ingefära och en limefrukt och lök.

    Ja, man får försöka hitta en balans mellan vikt, hälsa, årstid, utbud/sortiment, tid, ork etc. Sannerligen ett arbete, men roligt när det ger resultat.

    Vänlig hälsning,
    Louise

  • Anna skriver:

    Hej och tack för intressant läsning.Tänkte bara nämna att jag också har varit hos Pernilla och fick testat ekologiskt smör och det var helt ok. Några månader senare var jag hos hennes lärare Ulf Kilman (som är väldigt kritisk till samtliga mjölkprodukter) och testade och ekosmör var inte bra för mig för det störde flera organ (nämnde 4-5 st organ). Ibland undrar jag om den egna inställningen hos den som testar kan ha viss inverkan vid testtillfället. Nu tycker jag att har blivit bättre på att själv tolka kroppens signaler på vad jag mår bra av och efter att ha låtit bli smör mår jag bättre.
    Lycka till på hälsovägen!

    Anna

    • Jenny von Gerber skriver:

      Hej Anna!

      Tack för din kommentar! Intressant att du varit hos båda två. Du har helt rätt. Jag gillar Pernilla för hon gav mig rätt ord när jag verkligen behövde dem och hon gav mig något väldigt konkret att ta tag i som faktiskt funkade. Men jag tror att det är jätteviktigt att inte ”fastna” helt kring någon diet eller teori, eller slaviskt följa någons råd till punkt och pricka. Kanske till en början, men efterhand våga ifrågasätta och experimentera själv. Våga ta ansvar för sin egen hälsa och precis som du säger, våga lita på sin kropps signaler. Vi är alla ganska lika men även olika.

      Jag funderar ibland kring eko smör, för det är någonting som fortfarande stör min kropp litegrann ibland och jag vet inte riktigt vad det är. Men jag funderar även på andra saker, så som t ex potatis och ris som är väldigt inflammationsbildande. Jag vet även att jag stundvis slarvar med socker. Man får försöka bena ut en ska i taget och jag är glad att signalera jag får från min kropp sällan numera handlar om värk.

      Mycket möjligt att jag besöker även Ulf framöver.

      Varma kramar och lycka till i fortsättningen du med!

      Jenny

  • Bruno skriver:

    Det är väl skillnad på mjölk och mjölk så att säga och potatis och potatis, jordgubbar och jordgubbar och så vidare?

    Mjölk från bonden i trakten direkt från kossan fungerar bra för mig, egna potatisar och egna jordgubbar också.

    Faktum är att samma gäller t ex fisk och ägg. Det är skillnad på fisk och ägg där fisken och hönsen ätit dvärgvete, jämfört med om fisken ätit naturlig föda för dem och hönsen fått mat som de ”når upp till” på naturlig väg, alltså inte vete.

  • Joel skriver:

    Hej Jenny!
    Har ulcerös kolit och har varit in och kikat på din blogg nu ett tag!. Har även börjat köra ifd kosten!
    Min fråga till dig är egentligen, hur pass mycket bättre har din uc blivit med denna kost?
    Med vänlig hälsning,
    Joel

    • Jenny von Gerber skriver:

      Hej Joel!
      Jag har aldrig några besvär med min mage längre. Nu var inte min uc så långt utvecklad när jag gjorde koloskopin (som jag gjorde straxt innan jag lade om kosten) utan mina främsta besvär har yttrat sig som värk i mina leder (och trötthet). Dock eftersom koloskopin visade tecken på us så fick jag veta att det var det som var grundorsaken även till ledvärken. De magproblem jag hade har dock försvunnit likaså ledvärken. IFD är jättebra mot detta vet jag, men det absolut största boven i dramat är vetemjölet! Just vetemjöl stör hela vårt tarmsystem. Det finns rent rågbröd att köpa men man måste läsa innehållsförteckningarna. Mjölk och fläskkött påverkar även det jättemycket. Kan man undvika dessa tre och satsa på IFD så mycket man kan så tror jag man kommer långt. Hoppas det går bra för dig!
      Hälsningar
      Jenny

  • Fredrik skriver:

    Hej,
    Kan du tipsa om någon bra vattenrenare?
    Vänligen
    Fredrik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: